Vad varje bilägare bör veta om däck även om någon annan gör däckbytet

Överlåter du åt andra att byta däcken på bilen och förvarar dom på däckhotell? Som bilägare är det bra med grundläggande kunskaper då det handlar om både säkerhet och kostnader.

Här har vi sammanställt det viktigaste för att kunna ställa rimliga krav och relevanta frågor vid däckbyte och förvaring av däck:

  • Du får köra med dubbdäck 1 oktober – 15 april även om det inte är vinterväglag. Är det vinterväglag så får du köra med dubbdäck oavsett datum.
  • Mönsterdjupet bör vara 3 mm på personbilar. Ju djupare mönster desto bättre grepp så byt däck i tid. Sommardäck får ha så lite som 1.6 mm på sämsta stället men med det mönsterdjupet ökar risken för vattenplaning.
  • Kör inte med gamla däck även om mönsterdjupet är ok. Efter 5-6 säsonger är det dags att byta vinterdäck även om de inte är utslitna. Det står oftast på däcken både vilken vecka och år de tillverkades.
  • Det bättre hjulparet, med djupare mönster, ska monteras baktill för bättre grepp vid ev. sladd.
  • Däck som har suttit på höger sida, respektive vänster sida, av bilen ska vid alla byten framöver monteras på samma sida.
  • Hjulbultarna bör borstas och smörjas vid däckbyte så är det lättare att lossa hjulet nästa gång. Nästa gång kanske du står på en vägren och tvingas byta pga. punktering.
  • Efterdra hjulbultarna när du kört mer än 5 mil. Det råder delade meningar om det är nödvändigt eller inte, och olika verkstäder ger lite olika råd. Men varför inte ta det säkra för det osäkra – ett däck som lossnar under färd är direkt livsfarligt. Om du gör det efter 5 mil, 10 mil eller 20 mil är bättre än att inte göra det alls.
  • Kontrollera efter däckbytet att rotationsriktningen är rätt. Däcken är märkta med pilar eller text om rotationsriktningen är viktig. Riktningen saknar betydelse på vissa däcktyper men finns markering så måste den följas för högre säkerhet.
  • Kolla också att däcken håller lufttrycket efter ett tag, så däcken inte har punktering efter förvaringstiden.
Däck ska inte förvaras utsatta för väder och vind

Däck ska förvaras torrt, svalt och mörkt för ökad livslängd

Däck ska förvaras torrt, svalt och mörkt. Många däckhotell förvarar däcken i containers som blir heta under sommaren, och det minskar livslängden på dina däck. Temperaruten bör inte överstiga 25 grader, därför bör du kolla hur däckhotellet förvarar dina däck och inte enbart titta på kostnaden.

Fälgarna bör tvättas med avfettningsmedel innan de åker in i däckhotellet för förvaring.

Vad gör du om det låter konstigt efter däckbytet?

Låter det konstigt efter däckbytet?

Om bilen börjar låta annorlunda, framförallt vid kurvtagning kan däckbytet vara orsaken och du bör genast kontrollera:

  • Sitter någon av hjulbultarna löst? Risk att däcket lossnar under körning. Åk till verkstad och be dom efterdra alla hjulbultar om du inte har möjlighet att göra det själv.
  • Har däcken rätt rotationsriktning? Kontrollera om däcken har markeringar i form av text eller pilar och att däcken roterar enligt anvisning. Fel rotationsriktning ger väldigt hög risk för vattenplaning då vattnet pressas mot mitten av däcket istället för bort från däcket.
  • Har däcken rätt tryck? Åk till macken och kontrollera att trycket är rätt. Vilket tryck det ska vara står i instruktionsboken. Lågt tryck ger högt rullmotstånd som ökar bränslekostnaderna. Vid för högt tryck minskar däckets kontakt med vägen och greppet försämras.

Skriv en kommentar...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *